Et kapitel af min e-bog..

Hvor kommer du fra?

Jeg er født på Limfjords øen Morsø, opvokset i Skanderborg og bor nu i København. De 3 steder har alle et specielt sted i mit hjerte og jeg føler mig hjemme alle tre steder. Dog på hver sin måde.
Dette kapitel er ikke dedikeret til geografi på et Danmarks- eller verdenskort, men til geografi forstået på den måde at vi indeni os alle har en bestemt destination tastet ind i vores indre GPS. Vi har en grundlæggende værdi, som vi enten prøver på eller allerede navigerer efter. Træffer beslutninger ud fra. For nogen er den eller de værdier bevidste, for andre ubevidste.

Der er 6 grundlæggende menneskelige behov. Værdier vil nogen kalde dem. Og vi ejer alle sammen alle 6 værdier; der er blot en af dem, som er vores primære drivkraft.
Vi reagerer som oftest mest kraftfuldt, når denne værdi bliver udfordret, og vi ikke føler, at der er samspil mellem den pågældende værdi og de handlinger, der sker omkring os.

De 6 grundlæggende menneskelige behov er:

  1. Anerkendelse. Behov for at føle sig unik og speciel
  2. Samhørighed. Behov for at føle, at man hører til
  3. Tryghed. Behov for at føle sig tryg og sikker
  4. Forandring. Behov for forandringer og fornyelse
  5. Udvikling. Behov for at lære, forbedre og udvikle sig
  6. Bidrage. Behov for at give eller for at gøre en forskel

Flest kvinder har tryghed som grundlæggende værdi. Flest mænd har udvikling som grundlæggende værdi. Det betyder, at der i rigtig mange forhold ikke er overensstemmelse imellem parterne. For mens manden arbejder på udvikling og udfordringer, kæmper kvinden for tryghed og sikkerhed. Det kan være en af årsagerne til, at ingen af parterne føler sig forstået og mødt.

Virksomheder har også alle en grundlæggende værdi. Den er ofte ubevidst og alle ansatte er med til at skabe den. Helt ned til de små afdelinger kan man, hvis man kigger efter, se, hvilken værdi der rumsterer der. Sælgervirksomheder har ofte udvikling eller forandring som grundlæggende værdi, og det er persontyper med samme grundlæggende værdi, man søger efter, når man skal ansætte. Inden for sygehusvæsenet er trygheden en vigtig grundlæggende værdi. Det er det, man ønsker at skabe for patienterne, men absolut også for personalet. Små specielle detail butikker har som oftest anerkendelse som grundlæggende værdi. Man vil gerne være unik og speciel og one of a kind, og anerkendes for ikke at være en stor kæde. Have sit eget stærke brand. Frivillige foreninger og store nødhjælpsvirksomheder har værdien at bidrage som værdi. De står op hver morgen og glæder sig til at gøre noget for andre og gøre en forskel.

På arbejdspladsen, som leder og medarbejder opstår konflikterne ofte, når medarbejderne ikke kommunikeres med og til ud fra deres værdi. Altså når lederen ikke har fat i, hvilket sprog de skal tale ud fra. Skal de tale om, hvordan der skabes tryghed eller samhørighed i den ændring der skal ske, eller skal de tale om, hvilken mulighed for udvikling eller forandring det skaber?

Har du, dit parforhold, din arbejdsplads og din virksomhed en grundlæggende værdi? Og er du klar over, hvad den indebærer?

Min indre GPS er indstillet på den primære værdi: udvikling. Og det betyder at jeg ved, hvilken vej jeg skal køre, når jeg møder beslutninger, der skal træffes og valg, der skal vælges til eller fra.

At vælge fra er også en del af at leve efter sin indre værdi. De gange hvor vi kommer i konflikt med os selv, er det 90 % af tiden, fordi vi skal vælge noget fra. Noget, som vi finder rigtig svært og derfor skubber. Eller udsætter og lever i smerte fordi vi frygter, hvad andre vil tænke om os, hvis vi gør det.
Min erfaring i både forretningsverdenen og i mit private liv viser, at den tid hvor vi har dårlig samvittighed eller mærker skuffelse fra andre, ofte kun er få timer eller dage. Mens vi lever i smerte i uger, måneder eller år, når vi undlader at vælge på grund af frygten for fravalget

Har du et fravalg som skal du skal se i øjnene?

Når jeg coacher ude i virksomhederne eller hos private, og det drejer sig om værdier, så ender dialogen altid omkring at være ultra specifik i sin kommunikation. Uanset om vi taler om egne, forholdets eller virksomhedens værdier. Være specifik i omkring hvad det handler om og indeholder. F.eks at du siger ”bidrage betyder for mig at man gør noget som gavner et andet menneske, uden det er til egen fordel”. Hvor bidrage ellers, hvis personen ikke havde modtaget din specifikke tankegang, kunne være for en anden ”bidrage er for mig at komme med så mange visitkort på folk jeg kender som muligt”.  Og begge ville føle at de bidragede begge to, men den ene ville ikke føle sig mødt, fordi forventningerne eller indholdet ikke var kommunikeret specifikt.
9 ud af 10 virksomheder eller parforhold der arbejder med problematikken omkring værdier, er endt hvor de er, fordi de ikke har kommunikeret specifikt hvad værdierne betyder og står for.
I virksomheder er der typisk 3 kerneværdier. Men hvis man går rundt og spørger 10 medarbejdere om hvad de 3 kerneværdier indebærer, så vil de give 10 forskellige svar på det.  Ud fra hvad deres eget syn er på den pågældende værdi. Og ikke det specifikke ønske der er fra virksomhedens side om hvad værdien er for dem.
Derfor er det utroligt vigtigt at få nedskrevet sine værdier til korte og specifikke sætninger som fortæller præcist hvad det er der arbejdes ud fra.
Det samme kan man gøre i parforholdet. Have en snak om værdierne i forholdet, og hvordan de opnås til begges tilfredsstillelse.

Trænger du til at opfriske dine egne, parforholdets eller arbejdets værdier, så gå ind på: http://dealwithit.dk/værdier.htm

”Når jeg bidrager, kommer det renest ud”
Interview: Camilla Mørk

Camilla Mørk er 39 år, arbejder som familie coach og er indehaver af firmaet Ligefrem Coaching.

For 4 år siden, da jeg blev bevidst om at de fandtes, skiftede mine primære værdier. Jeg havde dengang anerkendelse og tryghed som mine primære værdier. Anerkendelse kom især til udtryk ved, at jeg valgte og traf beslutninger mere ud fra, hvordan andre ville reagere, end ud fra hvad jeg virkelig gerne ville. Tryghed blev tydelig ved, at jeg ikke turde noget nyt, fordi jeg ikke var sikker på, hvad der ville ske. Levede vist mest efter ’jeg ved hvad jeg har, men ikke hvad jeg får’.

Udvikling og forandring var hvad jeg havde brug for. Jeg begyndte at se på, hvilke muligheder jeg havde for at ændre de vigtige områder i mit liv, relationer og arbejde. Jeg lod mit ønske om at opleve andet end det jeg havde, styre.
Jeg blev skilt, tog en ny uddannelse og sagde mit faste job op.
Jeg kan ikke forestille mig en større beslutning end at splitte en familie ad, så derefter har ingen andre små eller store beslutninger kunnet være mere farlig end den. Ingen.

Jeg opdagede, at udvikling og forandring er meget sjovere og giver mig mere. Der ligger optimisme og livsglæde i at opfylde de behov.
Og så længe jeg stiller spørgsmålstegn ved min umiddelbare adfærd, den jeg vælger hovedløst, så udvikler jeg mig i den grad, jeg gerne vil.

Den største positive ting er, at jeg er begyndt at lære ikke at skulle have kontrol hele tiden. Det er for mig en langsommelig proces, som hele tiden giver mig noget. Jeg får oplevelsen af at turde meget mere, end jeg troede jeg turde.

Der er mennesker som har kendt mig før, som jeg har haft et tæt forhold til, som ikke kan vænne sig til det, der sker. De forventer jo en bestemt udgave af mig, så ind i mellem må jeg italesætte, at jeg er i forandring, at der er sket en udvikling, så jeg måske ikke længere agerer, som de forventer.

Min opfordring til andre som arbejder med deres værdier, ville være at huske på, at der ikke er en værdi, der er bedre end andre. Og at de kan forandre sig. Forskellige værdier har vægt i forskellige perioder af vores liv. Min opfordring er at mærke, hvor svarene kommer fra og se om livet er, som det skal være. Hvis ikke, så øv dig i at skifte værdi eller perspektiv i en periode.

Og så har jeg lagt mærke til, at når jeg vælger at bidrage, kommer alle mine værdier renest ud. Når jeg giver til andre, mærker jeg, at jeg opnår alle mine værdier på én gang, bare sådan.

Om Miriam

Mastercoach Miriam Haaning, med speciale i mentorforløb for iværksættere og ledere.
Dette indlæg blev udgivet i Min egen bedste ven - 2010. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

