Høj EQ??

Jeg har selv som leder en høj EQ.. Det tør jeg godt prale med. Jeg har i lang tid vidst at jeg kan et eller andet specielt som leder, at jeg har nogle egenskaber som falder i hak med at være leder. Endda en rigtig god en af slagsen.
For nogle år siden mødte jeg en fyr som introducerede mig for fænomenet EQ, og bum! nu havde jeg et udtryk for det jeg kan.. Det var virkelig fedt. Det føltes tryg.

Jeg har skrevet et manuskript til ledere, et coaching manuskript indeholdende 10 sessioner, og 1 af de sessioner handler om EQ, og det kapitel vælger jeg her at ligge ud til alle jer, og give jer til fri afbenyttelse. Og i må misbruge det lige så meget som i vil. Sende det til alle dem i lyster. Ingen sure miner herfra..

Her kommer det:

Hvor høj er din emotionelle intelligens EQ?

EQ, emotionel intelligens er et begreb der er kommet for at blive. Helt sikkert en påstand vil nogen sige, og de har ret, men en påstand jeg ønsker at støtte.

Internationale undersøgelser viser at top 10 ledere skiller sig ud ved at have en høj EQ. Deres succes er baseret på en formel der hedder at: de har en høj grad af EQ, kombineret med en stærk bevidsthed om deres emotionelle kompetencer, og hvordan de bruger den til at skabe resultater gennem andre.

De 5 vigtigste parametre for høj EQ er:

Selvbevidsthed. Evnen til stor forståelse for styrker, svagheder, behov, værdier og mål. Evnen til at erkende og forstå sine sindsstemninger, drivkræfter, og følelser, og hvordan det påvirker egne og andres præstationer.
Viser sig som: Højt selvværd, realistisk vurdering af sig selv, beskeden vurdering af egen humoristiske sans.

Selvregulering. Evnen til at, styre/kontrollere eller omdirigere destruktive impulser eller sindsstemninger. Evnen til og frem for alt vanen, med at tage bestik af situationen før man danner sig mening – tanke før handling.
Viser sig som: Integritet og pålidelighed, befinder sig fint med flertydighed, åbenhed overfor forandringer.

Motivation. Evnen til ofte at, forfølge mål med energi og vedholdenhed. En dybfølt motivation til at arbejde af grunde der rækker ud over penge og status.
Viser sig som: Stor drivkraft til at ville lykkedes, optimisme, bruger fejltagelser som feedback, dedikeret til virksomheden.

Empati. Evnen til at, sætte sig ind i andres emotionelle kompetencer. Møde folk og behandle dem i overensstemmelse med deres følelsesmæssige reaktioner.
Viser sig som: Evnen til at udvikle og fastholde talenter, udvidet forståelse og fleksibilitet på tværs af kulturer, service til klienter og kunder.

Sociale færdigheder. Evnen til at, finde fælles fodslag og skabe positiv kontakt. Eksperter til at, opbygge og bevare forhold og til at opbygge nye netværks og teams.
Viser sig som: At være god til at føre an i forandring, stærke overtalelsesevner, ekspertise i at opbygge og lede teams.

Udfyld de nedenstående spørgsmål til identifikation af din emotionelle intelligens. Vær opmærksom på at være 100 % ærlig, når du svarer. Altså ser du virkeligheden, som den er, eller ser du virkeligheden som du ønsker den skal være?

Lav 5 trekanter, ligesom lagkagestykker, og giv hvert stykke en af de ovenstående kategorier.

Spørg dig selv hvor tilfreds du er, på en skala fra 1-10, med hver kategori, i dit lederskab. Skriv tallet inden i lagkagestykket med kategoriens titel, eller sæt en streg i lagkagestykket der viser hvor tilfreds du er.

Når du har udfyldt værktøjet, overvej så: Hvordan står det til med dine emotionelle kompetencer? Forstår du at bringe de fem emotionelle intelligenser i spil samtidigt? Hvor ønsker du at udvikle dig?

Vælg to kompetencer som udviklingspotentiale og prioritér dem.
Brug nogle linjer på, at skrive dine overvejelser.

Rigtig god fornøjelse..

Om Miriam

Mastercoach Miriam Haaning, med speciale i mentorforløb for iværksættere og ledere.
Dette indlæg blev udgivet i Min egen bedste ven - 2010. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

