Janteloven..

Jeg var knap 6 år gammel da jeg første gang rigtigt mødte janteloven..
Jeg var et rigtig klogt barn, som kunne læse inden jeg kom i skole, og som havde hjulet min ordblinde storebror med at forbedre hans læsning.. Altså et brainy barn.

Jeg kan huske at min lærer kom hen til mig – vi legede med klæd ud ting – og sagde at hun ville gerne have at jeg holdte en pause med at læse, for jeg var lidt for god i forhold til de andre, så de kunne ikke følge med..

Flere gange i mit liv har der været gange hvor jeg har arbejdet mig op eller dygtiggjort mig – og hver gang har jeg mødt normen – du skal ikke tro du er noget – du er ikke bedre end os andre.. Og JOV det er jeg til nogen ting.. og andre ting er andre kolonormt meget bedre til end mig.. og hurra for det!

Det er nok ingen hemmelighed at jeg er gået til kamp mod janteloven – for jeg synes ikke den gør os noget godt..

Her er sidste skud på stammen – og kvinder: det er nu i skal træde til.. :0)

Workshop for kvinder

Tore Munch og jeg skubber, provokerer, støtter, guider og inspirerer dig igennem dagen..

Læs mere her: http://www.dealwithit.dk/Flyer_workshop.pdf

Hvornår har du sidst mødt janteloven?

Om Miriam

Mastercoach Miriam Haaning, med speciale i mentorforløb for iværksættere og ledere.
Dette indlæg blev udgivet i Min egen bedste ven - 2010. Bogmærk permalinket.

Et svar til Janteloven..

  1. En ædel kamp!

    Jeg har faktisk mest mødt Janteloven fra mig selv. Og det er jo både rigtig godt og rigtig skidt. Rigtig skidt fordi jeg burde være min egen bedste ven og ville mig selv det allerbedste – men rigtig godt, fordi så er det jo mit eget perspektiv, jeg kan ændre. Hvis jeg gik i 7. klasse og blev hevet uden for døren af matematiklæreren og fik at vide, at jeg var lige lidt for klog (et 2010-eksempel), ville det være en helt anden kamp at kæmpe.

    Seneste eksempel er fra mit nye kontor, hvor jeg har været så heldig at have haft feng shui ekspert på. En af de ting hun sagde var at have et lys uden for min dør, fordi ild trækker god energi ind. Jeg har gjort som hun sagde, og hørte pedel og rengøring tale om, hvad det nu var for noget?!? Og om jeg satte et rødt lys i, når jeg havde klienter? (Ret sjovt sagt egentlig) Jeg tænkte prompte: Måske ER jeg for meget? Måske er det ikke nødvendigt at markere min eksistens SÅ meget…? Og måtte efterfølgende fnise lidt over mig selv. For selvfølgelig skal jeg markere, at jeg er der! Jeg bidrager med noget vigtigt, og det skal da markeres🙂

    Kæmp videre på vores alles vegne, Miriam!

    kh
    Puk

Skriv et svar

