Naivitet.. styrke eller svaghed?

Jeg har inden for det sidste halve år oplevet i min omgangskreds at se en kær veninde have misbrug inde på livet Ret tæt på livet endda – – ikke selv men en kæreste.. og alt jeg kunne hjælpe med var at hjælpe hende så godt jeg kunne..

Misbruget omhandlede især stoffer, og jeg oplevede i høj grad en del af en verden som jeg aldrig før har mødt, og samtidig nærmest kun troede fandtes i film og tv.. Altså logisk ved jeg at det findes, men har aldrig nogensinde haft det inde på livet i min opvækst og indtil nu her.. altså 34 år uden en oplevelse som denne.. Det fik mig til at læse en bog omhandlende en pige i misbrug og hvordan det influerede på hendes familie.. ‘Shit!’ er nok den mest ærlige tanke jeg havde..

Så for noget tid siden filmen ‘Submarino’ som i den grad handler om misbrug og om at give sit misbrug videre til sine børn med mere.. Efter den film snakkede jeg med den før nævnte veninde omkring filmen og dens indhold.. hun kunne nikke gendkendende til alle detaljer og tanker og følelser omkring den, og jeg måtte bare igen sande at jeg er naiv på det område.. min tanke var ‘er det virkelig så hårdt et miljø og er det virkelig overalt’ – jeg har jo aldrig set det..!

Grin bare af mig – det er okay..

I dag sidder jeg så på mit kontor og coacher, og i en pause kigger jeg ud af vinduet – og gudhjælpemig – om jeg ikke er vidne til en vaskeægte ‘drugdeal’.. lige der foran mine øjne!
Jeg sad og tænkte over hele den oplevelse jeg har været med på sidelinien til – og ja jeg kunne kun bekræfte at jeg bare er naiv på det punkt.. Jeg VED det foregår, men ser/oplever det bare ikke..

Min tanke omkring at være naiv gav mig først en negativ indstilling til mig selv – men helt ærligt – er det ikke også en positiv side, at tro på at Danmark ikke kun er stoffer og misbrug??

Om Miriam

Mastercoach Miriam Haaning, med speciale i mentorforløb for iværksættere og ledere.
Dette indlæg blev udgivet i Min egen bedste ven - 2010. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

